Het M3 project

M3 – werk- en leeromgeving

 

M3 is de naam van de community die de eerste helft van het tweede jaar bevat. In deze community werk je met je groepje voor één opdrachtgever. Aan de hand van de scrum methode werk je op school aan je opdrachten. Iedere twee weken begint er een nieuwe sprint en moet je dus een product hebben opgeleverd. Deze opdrachtgever kies je samen met je groepsleden. De eerste twee weken ben je dan ook druk bezig met het zoeken van een opdrachtgever. De opdrachtgever mag geen communicatieafdeling hebben en moet voldoende mogelijkheden bevatten om met de communicatie leuke dingen te doen.

Onderzoek

Nadat je een opdrachtgever hebt gevonden ga je hiervoor aan het werk. Naast het werken voor de opdrachtgever lopen een aantal vakken mee met je opdrachten. Je begint eerst met onderzoek. Voor je opdrachtgever onderzoek je wat nou beter kan binnen de communicatie van het bedrijf. Dit moet goed worden onderbouwd. Ook onderzoek je wat de doelgroep is van je opdrachtgever. Voor het vak onderzoek doe je aparte onderzoekopdrachten. Deze voer je op dezelfde manier uit als het onderzoek voor je opdrachtgever. Aan het einde van dit blok lever je een portfolio in. In dit portfolio zitten je onderzoeken voor het vak onderzoek en de onderzoeken voor de opdrachtgever, inclusief onderbouwing en bronvermelding.

Tactiek

Het tweede blok is tactiek. Tijdens dit blok maak je van je doelgroep een persona. De persona moet iemand zijn die de doelgroep van de opdrachtgever vertegenwoordigd. De persona is zou dus een daadwerkelijk persoon kunnen zijn uit de doelgroep. In het blok tactiek maak je ook een customer journey. Dit is de reis die de klant maakt om verbonden te raken met het product. Het start met de eerste keer waar de klant iets tegen kan komen van het product of het bedrijf en het eindigt met klantloyaliteit. Ook voor dit blok moet een portfolio gemaakt worden waar alles in terug te vinden is.

Creatie

Tijdens het derde blok ga je bezig met de creatie. Je creëert de communicatie uitingen van de opdrachtgever en zorgt ook dat dit gepubliceerd wordt. Dit kan van alles zijn. Posters, facebookposts, website, video, etc. Alles komt aan het einde weer in een portfolio. Alle achterliggende vakken komen in een interactief pdf. Dit is een pdf met linkjes en werkende video en audio. Je maakt hiervoor onder andere blogteksten, storytelling teksten, artikelen en je vergelijkt reclames en foto’s.

Bereik

Het laatste blok is het blok bereik. Hierin ga je monitoren wat het effect is van de communicatie uitingen die jij met je groepje gemaakt hebt voor de opdrachtgever. Zijn er meer likes gekomen, is er meer verkocht, is de naamsbekendheid groter? Al dat soort vragen moet je beantwoorden op basis van de gegevens die je hebt. Ook dit laatste blok sluit je af met een portfolio.

Uiteindelijk wordt je beoordeeld op een mondeling gesprek. De vier portfolio’s die je hebt gemaakt zijn cijfers die ook mee tellen voor je overgang. Je krijgt hier studiepunten voor. Uit het eindgesprek moet blijken of ieder groepslid overal aan heeft mee geholpen. Je moet alle keuzes verantwoorden tegenover twee leraren.