De opleiding

Opleiding communicatie

Jij bent straks de professional die foutloos schrijft, communicatieplannen maakt, activiteiten organiseert, campagnes uitvoert, adviseert over communicatievraagstukken of adviseert over de inhoud van de website. Maar je leert nog veel meer.

Communicatie

Inhoud opleiding

Je voert tijdens de hbo-opleiding Communicatie projecten uit over het ondernemingsplan, marketingplan, interne communicatie en communicatieprocessen. Lees wat je nog meer doet.

Je kiest een minor waarmee je je specialiseert of je kennis uitbreidt. Verder loop je stage en maak je een afstudeeropdracht. We besteden aandacht aan de volle breedte van het vakgebied en richten ons daarbij op bedrijfsprocessen.

Communicatie

Waar richt je je op tijdens de opleiding Communicatie?

Er is aandacht voor zowel de ambachtelijke kant als de strategische, beleidsmatige kant. Je leert basiskennis en -technieken op het gebied van vormgeven, webcontent, fotografie en film, zodat je een goede gesprekspartner kunt zijn van vormgevers, webdesigners, fotografen en filmmakers. Het taalonderwijs (zowel Engels als Nederlands) heeft een prominente plek in het curriculum.

Er zijn bijvoorbeeld taaltoetsen op basis-, gevorderden- en bachelorniveau. Daarnaast is er veel aandacht voor onderzoek, strategie- en beleidsontwikkeling. Dit is vooral gericht op de hoofdvormen van communicatie: marketingcommunicatie, interne communicatie en organisatiecommunicatie (imago en identiteit). Ook wordt er aandacht geschonken aan de maatschappelijke omgeving en de businesscontext bij vakken als Mens en Samenleving, Duurzaam ondernemen, Beleid en bestuur en Recht.

Jaar 1: Kennismaking met het communicatievak

In het eerste halfjaar van de studie Communicatie leer je hoe verschillende typen organisaties werken en staat in het teken van de kennismaking met het communicatievak. Je doet o.a. het project ‘Interne en externe omgeving van organisaties’.
Je krijgt de volgende vakken: organisatiekunde, in-en externe communicatie, schriftelijke communicatie en marketing.

Het tweede halfjaar staat in het teken van een nadere kennismaking met de creatieve, beleidsmatige en organisatorische aspecten van het vak. Het gaat hierbij om vakken als audiovisuele vormgeving/beeldtaal, psychologie, online communicatie en zakelijke communicatie.

Jaar 2 en 3: Voorbereiding op de praktijk

In het tweede en derde jaar bereid je je niet alleen voor op werken in de praktijk maar je gáát ook werken in de praktijk. Je duikt nog dieper het vakgebied in aan de hand van verschillende thema’s, zoals: data en analyse, consumentengedrag, content- en communitymanagement en communicatieadvies. In het leer-werkbedrijf van de opleiding Communicatie ga je aan de slag met opdrachten uit het regionale bedrijfsleven. Ook volg je nog een multidisciplinaire minor, dat wil zeggen dat je gedurende een half jaar samenwerkt met studenten uit andere opleidingen.

Jaar 4: Afstudeerprogramma

Het laatste jaar staat in het teken van je afstudeerprogramma. Onderdelen hiervan zijn de theoretische verdieping van de beroepsrol waar je voorkeur naar uitgaat en actuele ontwikkelen in de communicatie. Daarnaast ga je in de praktijk afstuderen.