Concept

Een concept is het centrale idee of de strategie achter een communicatie-uiting. Het is de creatieve insteek die de boodschap krachtig en onderscheidend maakt. Op deze pagina ontdek je hoe je sterke en impactvolle concepten kunt ontwikkelen die aansluiten bij je doelgroep en communicatiedoelstellingen. We bespreken het belang van creativiteit, originaliteit en relevantie in het bedenken van concepten die blijven hangen en een positieve indruk achterlaten bij het publiek. Leer hoe je concepten kunt ontwikkelen die mensen raken, inspireren en in beweging brengen.

Ethos, pathos, logos

Ethos, pathos en logos worden gebruikt bij communicatie omdat ze een uitgebalanceerde en overtuigende benadering bieden om verschillende aspecten van het publiek aan te spreken en te benaderen. Samen bieden deze drie elementen een holistische aanpak die zowel emotionele als rationele aspecten van het publiek aanspreekt. Deze benadering is effectief in het bouwen van overtuigende boodschappen, het creëren van impactvolle verhalen en het bevorderen van begrip en acceptatie binnen. 

 

 

 

 

 

Systeem 1 en systeem 2 denken

Systeem 1 en Systeem 2, geïntroduceerd door Daniel Kahneman, zijn gedragsmodellen die de twee essentiële denksystemen van het menselijk brein vertegenwoordigen. Systeem 1 is het snelle, intuïtieve systeem dat spontane reacties en impulsen aanstuurt, terwijl Systeem 2 het langzame, analytische systeem is dat diepgaand denken en complexe besluitvorming mogelijk maakt. Deze modellen bieden inzicht in hoe mensen informatie verwerken en beslissingen nemen.  

Mocht je je verder willen verdiepen in dit onderwerp, dan heeft Daniel Kahneman hier een boek over geschreven. Er is zowel een Engelse versie beschikbaar als een vertaalde Nederlandse versie.

Een boek dat ook ingaat op systeemdenken en andere gedragsmodellen is Online Invloed van Bas Wouters en Joris Groen (2020). 

Behavior Fogg Model

Het Behavior Fogg Model, biedt een helder inzicht in gedragsverandering. Dit model benadrukt drie elementen die tegelijkertijd aanwezig moeten zijn voor een gedrag om plaats te vinden: motivatie, capaciteit en een trigger. Motivatie staat voor de wil om het gedrag uit te voeren, capaciteit betreft de benodigde vaardigheden en middelen, terwijl een trigger een signaal is om het gedrag te starten. 

Een boek dat ook ingaat op systeemdenken en andere gedragsmodellen is Online Invloed van Bas Wouters en Joris Groen (2020). 

 

 

 

 

Onder- en bovenstroom

Onderstroom en bovenstroom’ verwijst naar de verschillende lagen van betekenis en intentie die aanwezig kunnen zijn in een tekst. De ‘bovenstroom’ omvat de letterlijke inhoud van de tekst, de woorden en zinnen die direct worden gelezen en begrepen. De ‘onderstroom’ daarentegen verwijst naar de verborgen betekenissen, emoties en implicaties die onder de oppervlakte liggen en die soms niet expliciet worden uitgedrukt, maar wel gevoeld of waargenomen kunnen worden door de ontvanger. Het begrijpen en beheren van zowel de bovenstroom als de onderstroom is essentieel voor effectieve schriftelijke communicatie, omdat het helpt om niet alleen de feitelijke inhoud over te brengen, maar ook de emotionele toon en context. Dit kan bijdragen aan het vermijden van misverstanden en het opbouwen van een sterke verbinding met de lezer.