ComTrends

Interne communicatie trends 2015

By 30 maart 2015 No Comments

Ik geloof heilig in het motto: extern winnen is intern beginnen. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe gaat dat dan tegenwoordig, dat intern beginnen? Watch and learn. ComNow.nl geeft je zes trends die het in 2015 helemaal moeten worden op het gebied van interne communicatie volgens HR Trend Institute.

Real-time
Yes! We beginnen met zo’n heerlijk modewoord. Klinkt als heel wat, maar het is gewoonweg ‘hier-en-nu’-communicatie. Monitor wat er gezegd wordt over je organisatie en speel hierop in. Snel zijn, snel blijven, want anders ben je te laat; ook intern.

Individualisering
“One-size-fits-it-all is verleden tijd”, zegt Tom Haak op HRZone.nl. Individualisering is on en het is tegenwoordig vaak ikke, ikke, ikke. Dat betekent dat communicatie er constant op toe moet zien dat de doelgroep wordt aangesproken zoals hij of zij wil.

Mobiel, mobiel, mobiel
Tablets, smartphones en andere gadgets zijn all over the place. Ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De beste manier om de gebruikers daarvan te bereiken? Precies! Verstuur berichten naar die mobiele apparaten. Let er natuurlijk wel op dat de berichten ook voor dat device beschikbaar zijn. Niets is namelijk zo frustrerend als maar een halve tekst te kunnen lezen.

Visueel
Het is echt waar. Instagram is groter dan Twitter. Wie nu denkt: “Instawattes?!” moet zich dus even goed achter de oren krabben ;-). Anyways. “Hoe vertellen we een goed verhaal door middel van beelden en weinig tekst?” is dus de vraag die elke communicatieafdeling zich snel moet gaan afvragen: ook de interne!

Video en explaminations
Video wordt nog populairder in 2015. We zien ook steeds meer explaminations (animaties met een boodschap) die worden gebruikt om berichten op een eenvoudige, effectieve en vaak humoristische manier te verspreiden. De lengte van dit soort boodschappen is meestal 75 seconden of minder.

Echte, transparante communicatie
Weg met de stockfoto’s, weg met de “mooiweer”-praatjes. Laat zien wie je echt bent. Met al je gebreken. Niemand is flawless, dus jij hoeft dat ook niet te zijn. Pas wel op dat je er niet in doorslaat.

And last but not least:

Word onderdeel van sociale netwerken
Ook intern kun je dit realiseren. Monitor wat er gebeurt in de verschillende communities en neem deel aan gesprekken, natuurlijk alleen als je echt wat te melden hebt. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Vraag eens advies aan de klantenservice, zij zijn hier meestal al wat bekender mee.

Succes!

PS. In totaal zijn er 12 trends opgesteld door HRZone. Wij pikten (naar onze mening) de meest belangrijke eruit, maar dat zijn wij maar. Wil je weten wat de rest inhoudt? Klik dan hier.

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply