Wat is Communicatie?
Communicatie is het uitwisselen van informatie op een effectieve en efficiënte manier. Het gaat om het voeren van dialoog en het leggen van relaties met belangrijke interne en externe stakeholders. Het gaat om zenden, maar ook om ontvangen. Luisteren naar de omgeving en deze signalen vertalen naar de organisatie. Kortom, het gaat om de relaties met de omgeving van de organisatie. Het gaat om geven van informatie, uitleggen en toelichten, maar ook actief luisteren.
Het belang van Communicatie
Communicatie is noodzakelijk voor een goed draaiende samenleving. In een wereld waarin communiceren steeds gemakkelijker lijkt te worden en er bijna dagelijks nieuwe mogelijkheden bijkomen. Dit maakt communiceren voor organisaties er niet gemakkelijker op. De middelen en de mogelijkheden nemen toe en daarmee ook de kans op verwarring, onzorgvuldige onderlinge afstemming en regelrechte fouten of miscommunicatie. Oftewel goede communicatie maakt het verschil voor een bedrijf. Het belang van communicatie neemt hiermee toe. Online content verspreiden, naamsbekendheid genereren op een creatieve en onderscheidende manier, betekenis verlenen aan alle beschikbare data en de interactie aangaan met stakeholders is belangrijker dan ooit!