Je kunt nog zo goed zijn in je (communicatie)vak, alle fijne kneepjes kennen, maar alsnog lelijk op je neus gaan wanneer je je kunsten in een andere cultuur moet vertonen. Om te weten waar het mis kan gaan, moet je eerst begrijpen wat een cultuur precies is en waarin culturen van elkaar kunnen verschillen. En deze verschillen kunnen alleen al in de non-verbale communicatie behoorlijk groot zijn.
Lagen in een cultuur
Een cultuur bestaat eigenlijk uit verschillende lagen die een kern omhullen. Des te dieper je komt in de lagen, des te minder deze letterlijk te zien zijn in een cultuur. Wanneer je meer lagen leert kennen en beheersen, leer je je daarnaar te gedragen.
De eerste en meest zichtbare laag is symbolen. De tweede en derde laag zijn helden en rituelen. De kern van een cultuur zijn de waarden. Deze kern is het belangrijkste omdat deze bepaalt of jouw gedrag ergens goed of fout is. Wil je kort uitgelegd hebben wat de verschillende lagen inhouden, neem dan een kijkje op carrièretijger.
Gebaren
Heel simpel lijkende dingen zoals een aanraking op de schouder, een hand die je schud of een gebaar om ‘sorry’ te zeggen, kunnen totaal verkeerd opgevat worden door iemand met een andere culturele achtergrond. Veel handelingen lijken voor ons vanzelfsprekend, maar zijn het niet. Dit komt doordat we er mee zijn opgevoed.
Een goed voorbeeld hiervan is het typisch Nederlandse gebaar voor dat het eten lekker is. Met een hand maak je een zwaaiende beweging langs een oor. Doe je dit in een ander land, dan is de kans groot dat mensen raar opkijken. Het wordt namelijk bijna nergens anders gebruikt. Gemakkelijker is dus om gewoon tegen je gastheer/-vrouw te zeggen dat het eten goed smaakt.
Cultuur en marketing
En niet alleen op internationale conventies of tijdens meetings in het buitenland moet je rekening houden met culturele verschillen. Ook als je voor een internationaal bedrijf marketinguitingen verspreidt, moet je oppassen. Zo worden bijvoorbeeld honden als onrein beschouwd in Islamitische landen.
Maak jij voor verspreiding in Europa een parfumreclamespot met een koppel met een hond erin, dan kan dit prima. Wil je deze reclamespot ook in Islamitische landen gebruiken, dan kun je die beter opnieuw schieten, maar dan zonder de hond. De hond en een lekker ruikende parfum passen in die cultuur niet samen in één plaatje.
Wil je nog meer weten over non-verbale communicatie in verschillende culturen? Neem dan ook hier een kijkje.
Door: Jessie van Tatenhove