ComKnow

DIY: een SEO-waardige tekst volgens Frankwatching

By 8 april 2015 No Comments

Tegenwoordig is een bedrijf zonder website een no-go. Maar wat als die website niet te vinden is in Google? ComNow.nl brengt je vandaag een aantal basisbeginselen zoekmachineoptimalisatie bij voor het schrijven van teksten!

Typ in je browser het woord ‘hoger’ en je komt erachter dat ‘hoger in Google’ op plaats 6 van Googles zoeksuggesties staat. Een veel afgevraagd dingetje dus. Ook als communicatiestudent is het leuk om je aankomend stage- of afstudeerbedrijf te vertellen dat je best wat van SEO afweet. Daarom geeft ComNow.nl vandaag een lesje SEO voor online tekstschrijvers!

Waarom hoger in Google?

SEO staat voor search engine optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het is simpelweg het optimaliseren van website-instellingen en teksten waardoor de website hoger in Googles resultaten komt. Zoekmachineoptimalisatie is gratis, waardoor het voor ons – echte Nederlanders – erg aantrekkelijk is. Daarom is de concurrentie in websiteland moordend. Elk bedrijf wil de koning van de Googleranking zijn in zijn vakgebied om nieuwe bezoekers en klanten binnen te hengelen.

The beginning: doel en doelgroep

Voordat je je direct onderdompelt in zoekmachineoptimalisatie, zijn volgens Frankwatching een aantal dingen belangrijk om vast te stellen. Wat is bijvoorbeeld het doel van je tekst en wie wil je bereiken? En als je de doelgroep bereikt hebt, welke acties moeten jouw lezers ondernemen na het lezen? Op deze manier schrijf je je tekst gericht op je doel en doelgroep. Dit zorgt voor betere conversie.

Bepaal welke zoekwoorden je gebruikt

Nadat je het doel en de doelgroep hebt vastgesteld, bekijk je via welke woorden je vindbaar wilt zijn in de zoekmachine. Dit is het zogeheten zoekwoord. Wanneer iemand dus op zoek is naar een goedkope laptoptas van leer, kan het zoekwoord zijn: goedkope leren laptoptas. Als een zoekwoord vaak gebruikt wordt, zal deze ook hoger in Googles gegeven suggesties staan. Het is namelijk een zoekwoord waar veel op gezocht wordt. Het grote nadeel hiervan is dat ieder bedrijf in die branche dit zoekwoord graag gebruikt voor zijn SEO. Er zal dus veel concurrentie zijn op dit zoekwoord, waardoor het erg lastig is om bovenaan Googles resultaten te komen. Een zoekwoord kiezen kan door in Google jouw hoofdonderwerp in te typen. Google geeft automatisch aan in welke zoekwoordcombinatie jouw zoekwoord het meest voorkomt. Check de concurrentie door Googles keywordplanner te gebruiken.

Schrijf voor je bezoekers!

En dan nu het schrijven van de tekst. Way back dachten een stel inboorlingen dat SEO niet meer was dan een zoekwoord blijven herhalen in een tekst. Dit zag er zo uit:

Op zoek naar een nieuwe laptoptas? Bij DirectLaptoptas.nl zit u goed voor een nieuwe laptoptas! Een laptoptas is handig voor het veilig vervoeren van uw laptop. Op DirectLaptoptas.nl vindt u verschillende soorten laptoptassen, zoals laptoptas leer, laptoptas waterafstotend, laptoptas rugzak en laptoptas aktetas. Een laptoptas is makkelijk te bestellen via DirectLaptoptas.nl!

Bijna niets wordt door Google zo afgestraft als een overkill aan één zoekwoord, het zogeheten keywordspammen. Frankwatching legt hierbij uit dat een tekst natuurlijk leesbaar moet zijn. Focus je dus op een keisterke tekst, waarmee je je bezoeker zult bereiken.

Je tekst bijschaven en herschrijven

Tekst goed en wel geschreven? Dan is nu het moment om je tekst bij te schaven, delen te schrappen en te herschrijven. Wanneer je een commerciële tekst schrijft, is dit de tijd om je directmailskills toe te passen. Schrijf bijvoorbeeld in voordelen, in plaats van specificaties. Omschrijf het probleem van de bezoeker en laat daarna blijken dat jij de oplossing hebt. En bij elke (online) tekst: zorg dat je tekst feitelijk klopt. Check ook je spelling en laat de tekst nog eens nalezen door een medestudent (of  collega, of je moeder).  Vraag je af of de tekst lekker wegleest of dat je elementen kunt aanpassen. Ook de toon van je tekst is belangrijk. Heb je je wel op de doelgroep gericht? Onthoud: schrijven is schrappen!

Zoekmachineoptimalisatie: zoekwoorden strategisch inzetten

Last but not least, de kers op de taart: je focus op zoekmachineoptimalisatie! De kunst is dat je je zoekwoord op de juiste plek plaatst. Google wil zien waar je tekst over gaat en kijkt hierbij naar bepaalde plekken in de tekst. Laat je zoekwoord subtiel terugkomen in de titel, koppen en inleiding. Bedenk hierbij: hoe hoger je zoekwoord staat, hoe belangrijker deze is. Vermeld ook je zoekwoord in de URL van het artikel (of regel dit met de plaatser van je tekst). En onthoud: spam je tekst niet vol met je zoekwoord, dit wordt afgestraft door Google! Vergeet hierna niet om je tekst te promoten op bijvoorbeeld social media, zodat je tekst echt gelezen wordt.

Dit artikel kwam tot stand door gebruik te maken van Frankwatchings artikel Stappenplan voor de beste SEO-tekst. Alle credits naar Frankwatching dus!

Door: Merle van Dijk, redactielid ComNow.nl

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply