ComBlogTrends, nieuws en ontwikkelingen

E-commerce: de trends van 2016

By 11 maart 2016 No Comments

2016 is het jaar dat van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, het jaar dat Nederland niet mee doet aan het EK Voetbal en het jaar dat Douwe Bob ons vertegenwoordigt tijdens het Songfestival. Ook is 2016 het jaar waarin e-commerce blijft stijgen. Wat de trends van 2016 zijn? Mediaweb stelde er een aantal. De belangrijkste licht ik graag toe. Lees en leer.

1. Gevorderde zoekmogelijkheden

Waar deze trend vandaan komt? Van één van de meest invloedrijke bedrijven natuurlijk: Google Incorporation. Men raakt gewend aan de geavanceerde zoekmogelijkheden van Google. Voor bedrijven kunnen deze slimmer wordende zoekmogelijkheden niet allen leiden tot een hogere conversie, ook vinden bezoekers sneller hun product.

2. Mobiele optimalisatie

Tegenwoordig is mobiele optimalisatie geen trend meer, maar wel de absolute noodzaak hiervan wel. Niemand zit te wachten op een non-responsive mobiele website.

3. Personalisatie

Onlangs kreeg ik na een online aankoop een mail waarin stond: ‘Hi Kiki, gefeliciteerd met je aankoop van je iPhone 5S! We hebben een aantal producten voor je geselecteerd die van waarde kunnen zijn bij je aankoop.’ De producten die ze voor me hadden geselecteerd, waren iPhone hoesjes. Persoonlijke aandacht aan de klant/bezoeker zorgt voor een fijne belevenis. Dit kan al gaan om het personaliseren van specifieke producten.

4. Social customer care

‘Iedereen’ heeft het: WhatsApp. Niet alleen wordt het gebruikt voor persoonlijk gebruik, in 2016 is het een trend op zakelijk gebied. Social media wordt al jaren gebruikt als klantenservice, maar steeds meer bedrijven gebruiken tegenwoordig ook WhatsApp en Facebook Messenger om te communiceren met klanten.

5. Het nieuwe bezorgen

Ook ‘de nieuwe manier van bezorgen’ is in 2016 een trend. Het is misschien wat ver weg voor veel bedrijven; Amazon experimenteert al een tijdje met het bezorgen met drones. Ook een snelle levertijd is een ontwikkeling. Neem Wehkamp bijvoorbeeld: ‘Voor 12 uur besteld, vanavond al in huis.’ De reden om naar de winkel te gaan zodat je het product gelijk hebt, valt bij dit soort levertijden weg.

Door: Kiki

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply