Uncategorized

Een vindbare blog schrijven

By 27 maart 2016 No Comments

Dat zoekwoorden onderzoek van belang is, is inmiddels algemeen erkend. Toch is nog lang niet bij iedereen bekend wat daar de reden van is. In deze blog gaan we dieper in op zoekwoorden optimalisatie bij het schrijven van een blogserie.

Het belang van zoekwoordenonderzoek

Google rangschikt zoekresultaten op verschillende criteria. Niet alle criteria zijn bekend. Wel kunnen we stellen dat de volgende punten belangrijk zijn: het aantal (kwalitatief goede) links die naar de betreffende pagina en naar het domein leiden, de technische aspecten van de website en de content van de blog. Het zoekwoorden onderzoek heeft te maken met het laatstgenoemde. Wanneer jij weet welke zoekwoorden je potentiële klant gebruikt, kun je jouw content aanpassen zodat Google jouw blog bovenaan de zoekresultaten plaatst.

Definieer je doel

Voordat je jouw optimalisatie kunt uitvoeren, is het van belang dat je het doel van de blogs vaststelt. Wanneer je je een duidelijk doel hebt, kun je alle blogs in de serie aanpassen. Uiteraard zijn de zoekwoorden die je hierbij kunt kiezen specifieker dan wanneer je blind je blogs begint te schrijven. De doelen die je hierbij kunt bedenken zijn bijvoorbeeld: Jouw publiek overtuigen van jouw standpunt, het vergroten van jouw naamsbekendheid, verkeer naar je website leiden, het amuseren va je publiek, etc.

Schrijf een blogoverzicht

Zodra jouw blogserie een duidelijk doel heeft, kun je een blogoverzicht gaan schrijven. In een blogoverzicht staan de titels en onderwerpen van alle blogs die je wilt schrijven. Ook is het verstandig om per blog een globale loop van het verhaal te schrijven. Waarom maak je een blogoverzicht? Met dit overzicht kun je gemakkelijk een aantal onderwerpen bepalen, waar je later zoekwoorden omheen gaat schrijven.

Vind de juiste zoekwoorden

Op dit moment ben je klaar voor het daadwerkelijke zoeken naar zoekwoorden. Hoe pak je dit aan? Optimaal zou zijn om jouw doelgroep te vragen: “hoe zou jij zoeken naar de volgende onderwerp?” Laat haar dan jouw onderwerpen uit het blogoverzicht zien. Heb je geen kans om de doelgroep te bevragen? Ga dan bij jezelf na: welke woorden zou ik gebruiken om deze blog te zoeken?

Zodra je een aantal (volgens jou) sterke zoekwoorden hebt, kun je deze gaan checken op effectiviteit. Een handige tool hiervoor is Google Trends. Voer jouw zoekwoorden in en Google laat je zien hoe vaak op deze woorden wordt gezocht. Ook laat het programma jou zien wat andere populaire zoekwoorden binnen jouw onderwerp zijn. Succes!

Door: Donny en Emiel

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply