Trends

Facebook, het blauwe goud?

By 8 juli 2016 No Comments

‘We moeten iets met Facebook’ is een uitspraak dat de afgelopen jaren bij diverse bedrijven op de vergadertafel is gegooid. In het jaar 2015 maakte maar liefst 63% van de Nederlandse bedrijven gebruik van ten minste één vorm van sociale media. Terwijl dit in 2012 nog slechts 41%. Het sociale netwerk dat er met kop en schouders bovenuit steekt wat betreft zakelijk gebruik is en blijft Facebook. Maar wat kan Facebook voor jouw bedrijf opleveren? Heeft het voor ieder bedrijf meerwaarde of zijn er ook nadelen aan verbonden? Lees hieronder alles over het zakelijk gebruik van Facebook en oordeel zelf.

Facebook.com/business/learn
Facebook is voor bedrijven een prachtige medium. Het sociale netwerk helpt jouw bedrijf bij het verhogen van je verkopen en het vergroten van je naamsbekendheid. De vele succesverhalen worden groots gedeeld en de medewerkers van de klantenservice zijn zeer bereid om jou op weg te helpen met het opzetten van je bedrijfspagina en het plaatsen van je advertenties. Facebook onderscheidt drie hoofddoelen waarvoor het inzetten van een bedrijfspagina gebruikt kan worden: het vergroten van je winkelverkoop, het verhogen van je merkbekendheid en het verhogen van je online verkoop. Streeft jouw bedrijf één van deze doelen na en bezit het nog geen Facebookpagina, dan is het aanmaken van een bedrijfspagina zeker een aanrader. Let wel: Facebook is enkel een middel om (één van) de bovengenoemde doelen te bereiken: Facebook is geen doel op zich. Veel bedrijven maken een fout door zich niet te verdiepen in Facebook voor zij ermee aan de slag gaan. Dit kan ervoor zorgen dat er veel werk in wordt gestoken zonder dat het daadwerkelijk iets positiefs oplevert.

Facebook.com/business/pros
Social media is een prachtig middel om je doelgroep kennis te laten maken met of op de hoogte te houden van jouw bedrijf en de diensten of producten die je levert. Zo is vrijwel elke doelgroep aanwezig op Facebook, dus ook jouw klanten. Dit biedt jou de mogelijkheid om interactief met je doelgroep te zijn en specifiek te adverteren richting jouw klanten. Facebook biedt namelijk de mogelijkheid om advertenties te plaatsen die heel specifiek gericht kunnen worden op jouw doelgroep. Door middel van deze advertenties kun je voor een klein bedrag een groot bereik genereren onder je bestaande maar ook eventuele nieuwe volgers. Facebook-ad biedt enkele mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen om een standaard advertentie in te zetten om je bereik te vergroten of je kunt een bericht promoten om ervoor te zorgen dat een specifiek bericht meer mensen bereikt.

Facebook.com/business/cons
Naast alle mogelijkheden om je doelgroep te bereiken zijn er ook nadelen verbonden aan het sociale netwerk. Het eerste belangrijke nadeel aan Facebook is de complexiteit. Zo zijn er veel opties wat betreft privacy-instellingen die je handmatig moet in- of uitschakelen. Je moet het maar net weten. Een ander minpunt is het feit dat een leuke actie opzetten of een product rechtstreeks verkopen via Facebook niet zomaar mag. Dit soort acties moet je door middel van een aparte app opzetten. Een derde nadeel is dat Facebook lang niet al jouw geplaatste berichten toont aan je volgers. Facebook maakt namelijk gebruik van edgerank. Dit is een formule die bepaalt hoe vaak jouw bericht wordt getoond op de tijdlijn van anderen. Zo kan het zijn dat er van de tien geplaatste berichten slechts twee worden getoond. Dit zorgt ervoor dat je als bedrijf niet direct toegang tot jouw volgers hebt. Ook al liken en volgen mensen je pagina, dan loopt alle communicatie nog niet rechtstreeks via jou. Facebook kan op deze manier namelijk verdienen aan het contact tussen jouw bedrijf en je volgers door middel van advertenties. Een laatste behoorlijk belangrijk nadeel is het feit dat Facebook ook reclame maakt voor je concurrenten. En dat onder jouw volgers. Heb jij veel volgers binnengehaald voor je pagina, besef dan dat jouw concurrenten daar hun voordeel mee doen. Facebook ziet namelijk dat jouw volgers interesse hebben in bijvoorbeeld jouw product of dienst. Wanneer je concurrent een advertentie uitzet naar mensen met die interesse, weet Facebook moeiteloos jouw volgers te vinden.

Facebook biedt een prachtige mogelijkheid om snel in contact te komen met je doelgroep, maar besef goed dat er ook flink wat nadelen aan verbonden zijn.

Door: Sanne

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply