Uncategorized

Gebruikmaken van social influencers

By 4 april 2016 No Comments

Invloed op social media is afhankelijk van veel factoren. Een profiel met veel volgers kan uitgroeien tot een autoriteit. Vaak hebben deze profielen heel gerichte volgers. Men volgt een influencer namelijk met een reden, bijvoorbeeld omdat deze interessante posts plaatst over een bepaald onderwerp wat zij belangrijk vindt. Het kan dus zomaar zijn dan een bepaalde social influencer zo’n specifieke doelgroep heeft die jij als bedrijf graag wilt bereiken. Maar hoe vind je de juiste influencers voor jouw bedrijf?

The power middle

De echte, zeer prominente social influencers zijn vaak al een doelwit van commerciële bedrijven. Zij gaan vaak niet meer in op dergelijke verzoeken of werken al met andere partijen samen. Daarom is het slimmer om in de groep daaronder te gaan zoeken. Deze mensen hebben vaak meer volgers dan gemiddeld en zijn herkenbaar door hun vakkennis, interactie met hun volgers en alle reacties op elke post die zij plaatsen. Deze groep noemt men ‘the power middle’. Bij het zoeken naar de juiste power middle moet je na gaan op welk platvorm jouw bedrijf of merk invloedrijk wilt zijn. Wanneer je geïdentificeerd hebt welke bronnen het meest invloedrijk zijn of wie het meest over jouw bedrijf/merk schrijft, moet je zorgen dat je bij de juiste persoon uitkomt. Communicatieprofessionals gaan vaak een directe relatie met deze personen aan. Zij denken niet meer in campagnes, maar in langdurige relaties en netwerken.

Content is king, context is emperor

Context is misschien wel het belangrijkst in het identificeren van mensen die de online conversatie beïnvloeden waarin je geïnteresseerd bent. Deze context wordt gevormd door de onderwerpen waar influencers het over hebben, de insteek van jouw campagne of strategie, de locatie van de influencers, zowel fysiek als virtueel, en de timing. De oneliner in bovenstaand kopje, is al in veel verschillende varianten gebruikt, maar “content is king, context is emperor” zegt wel precies waar het om gaat. Door daarnaast te kijken naar conversaties rond jouw bedrijf of merk in te zoomen op individuen kun je jouw strategie op maat maken voor interactie met deze personen.

Door: Marjolein

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply