Uncategorized

Influencer marketing, iets voor jou?

By 5 mei 2016 No Comments

Vloggers schieten als paddenstoelen uit de grond. Deze social influencers geven een kijkje in hun leven en inspireren daarmee hun volgers. YouTube staat er tegenwoordig helemaal vol mee: beautyvloggers, slaapkamervloggers en gelegenheidsvloggers. Vele grote merken zetten het grote netwerk van de vloggers in om hun producten onder de aandacht te brengen. Maar wat doet een vlogger precies en hoe kun je deze social influencers inzetten in je marketingmix?

Social influencers
Vloggers met een aanzienlijk aantal volgers op social media worden ook wel social influencers genoemd, omdat ze door hun grote bereik veel invloed kunnen uitoefenen op hun volgers. Ze bezitten deze kracht doordat ze door hun fans worden gezien als betrouwbare experts. Dit maakt het voor grote merken erg interessant om een samenwerking aan te gaan met een bekende vlogger.

Sluikreclame
Een voorbeeld van het inzetten van beautyvloggers is het sponsoren van producten. Dit houdt in dat het merk zijn product opstuurt naar de vlogger, die vervolgens het product onopvallend aanprijst aan haar volgers. Zie het als een soort sluikreclame. Besluit je als marketeer om social influencers in te zetten voor de promotie van je product, dan is het belangrijk om de juiste vlogger te kiezen.

Slaapkamervloggers
Wikker.nl (een website over vloggen) onderscheidt vier soorten vloggers. De klassieke vloggers die vloggen over alles wat ze meemaken tijdens hun dagelijks leven. De beautyvloggers die hun volgers tips geven over make up en fashion. De slaapkamervloggers die vanuit hun ‘slaapkamer’ vertellen wat ze hebben meegemaakt. En als laatste de gelegenheidsvloggers die enkel vloggen over bijzondere belevenissen.

Vloggers in de marketingmix
Het doelloos inzetten van social influencers is natuurlijk niet effectief. Zo beschrijft Frankwatching drie doelstellingen voor een campagne met een vlogger. Het eerste doel is het genereren van traffic: ervoor zorgen dat jouw doelgroep via de vlogger op jouw website en social media terechtkomt. Een tweede doel is het oproepen tot actie: het aanzetten van de volgers tot het kopen van jouw product. Het laatste doel is het genereren van merkbekendheid onder de doelgroep.

Ben jij er al uit welke vlogger je wilt inzetten?

Door: Sanne

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply