ComTrends

Meerkat: de hype uitgelicht

By 12 mei 2015 No Comments

Na verschillende sociale media als Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram zou je denken dat de sociale mediapot een beetje leeg is. Maar niets is minder waar, want de nieuwe app Meerkat is pasgeleden geboren en nu al booming in social medialand. ComNow.nl vertelt je erover!

Wat is Meerkat?
Meerkat is een livestreamings-app via Twitter. De gebruiker klikt in de app op ‘stream’ en een tweet met link naar de stream wordt verstuurd naar de volgers. De volgers van de gebruiker kunnen op de link klikken, waarna ze de livestream kunnen bekijken. Waar het eerst nogal lastig was om een livestream online te krijgen op een website, is het nu a piece of cake om je volgers live mee te laten genieten van jouw dagelijks leven.

Waarom wel of niet Meerkat gebruiken?
De app is momenteel nogal gehypet, want nieuw doet het altijd goed. Maar wat is precies de meerwaarde van Meerkat? Als particuliere twitteraar kun jij je volgers meenemen in je dagelijks leven. Stream bijvoorbeeld je nieuwe auto die je net hebt opgehaald of deel je filosofiemomentje van de dag. Daar zit meteen een zwak punt: je stream moet interessant zijn en moet geen halve minuut duren. Wanneer de eerste volgers dan namelijk net zijn aangehaakt, is het niet de bedoeling dat jij je stream weer onderbreekt. Het is dus niet zoals de vluchtige posts op Facebook, Instagram of Snapchat met enkel een foto. Je moet echt wat te melden hebben. Ook is het zoals bij andere sociale media: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Wanneer geen enkele volger jouw stream bekijkt, wordt het al snel saai. Andere nadelen zijn dat je als gebruiker per se een Twitteraccount moet hebben. Verder is alles wat gestreamd wordt openbaar te bekijken.

Commercieel gebruik van Meerkat
Bedrijven en personen kunnen Meerkat op een meer strategische manier inzetten. Meerkat kan bijvoorbeeld goed ingezet worden bij personal branding, waarbij een persoon zichzelf als een merk in de markt wil zetten. Bij bedrijven kan gedacht worden aan een productlancering of nieuwe collectie, waarbij je in korte tijd volgers bereikt met beeld, dat versterkt wordt door geluid. Natuurlijk is streamen via internet al veel jaren oud, maar dat nu kan heel gemakkelijk en overal waar je wilt. Ook kunnen de dagelijkse werkzaamheden in een bedrijf gestreamd worden. De volger krijgt  op deze manier een kijkje in het bedrijf en de waarden van het bedrijf kunnen op een speelse manier uitgedragen worden.

@rubenvdmeer, @Madonna en @blof kon je al live volgen op Meerkat!

Door: Merle van Dijk – Redactielid ComNow.nl

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply