Trends

Mobile marketing in 2017

By 3 december 2016 No Comments

Er zijn maar weinig dingen die zo’n groot effect hebben op hoe we werken, leven en sociale contacten onderhouden, als onze mobiele telefoon. Van het sturen van berichtjes, e-mails tot aan het toevoegen van een camera, GPS navigatie en entertainment , niemand had kunnen raden dat onze ‘baksteen’ zou veranderen naar iets wat zo is geïntegreerd in onze digitale levensstijl.

Maar net zo als de technologie verandert , veranderen ook de marketingmethoden. 2015 was het eerste jaar waarin het mobiele verkeer dat van desktopgebruikers voorbijstreefde. Voor marketeers opende dit een heel nieuwe wereld aan ideeën om te proberen en wegen om te betreden om maar te zorgen dat zij hun klanten bereiken . Er kwamen zoveel mogelijkheden bij om dialoog te creëren en relaties met de klant te smeden om te zorgen dat aanbiedingen voor hen onweerstaanbaar werden.

Google gaat mobiel

Ook Google verandert mee in deze beweging van desktop marketing naar mobile marketing. “Vandaag zoeken de meeste mensen in Google op een mobiel apparaat”, schrijft Google. “Maar onze ranking systemen kijken nog naar de dekstop versie van een pagina om de relevantie te bepalen. Dit kan problemen geven wanneer de mobiele pagina minder informatie bevat dan de desktoppagina. Om onze zoekresultaten bruikbaarder te maken voor alle gebruikers experimenteren we momenteel met een mobile-first zoekindex.”

Ze willen de zoekmachine ‘mobile first’ gaan maken. Dit is te lezen in het Google Webmaster Central blog van 4 november 2016. Dit komt er dus op neer dat als je site een mobile en een desktop versie heeft, met minder info op de mobile versie, het kan zijn dat in de loop van 2017 je site minder goed vindbaar wordt.

Van desktop naar mobiel

Omdat er zoveel gebeurt in de mobiele online wereld nu, verschuift zoals gezegd ook de marketing naar online. Een paar opmerkelijke getallen van de IAB (branchevereniging voor digital advertising):

• Inkomsten uit mobiel zoeken stegen 105% tot 7,3 miljard dollar.
• Mobiele videoadvertenties stegen 178% tot 1,6 miljard dollar.
• Mobiele display advertenties stegen 62% tot 6 miljard dollar.

De marketingbudgetten zijn dus aardig opgeschoven van desktop naar mobiel. Toch is er nog een onevenredigheid in hoeveel tijd consumenten besteden aan hun mobiel en hoeveel budget adverteerders daaraan besteden in vergelijking met desktop. De verwachting van Mediaweb is dat in 2017 hier een inhaalslag wordt gemaakt. Ben jij hier al klaar voor?

Door: Jessie van Tatenhove

Author AIDA Communicatie

More posts by AIDA Communicatie

Leave a Reply