Uncategorized

Snapchat als marketingtool

By 20 maart 2016 No Comments

Snapchat, de app van de rare selfies die na 24 uur weer automatisch verwijderd worden. De app wordt onder jongeren steeds vaker gebruikt. Op dit moment zijn er twee miljoen gebruikers, waarvan 56% tussen de 15 en 20 jaar oud is. Snapchat is dus erg trending en is het daarom nodig om het als marketingtool te gebruiken?

De inzet van Snapchat

Snapchat inzetten voor een merk is alleen van belang als het de doelgroep aanspreekt en het past bij het merk. Valt de doelgroep van het merk in de generatie die nu Snapchat gebruikt? Dan zijn er zeker een hoop voordelen. Snapchat is een actuele app en niet om oude content op te plaats, dit kan beter via Facebook of Instagram. Zorg ervoor dat het merk genoeg te vertellen heeft op dit moment. Een goed voorbeeld hiervan is GOGO, de jongerenreisorganisatie. Op het moment dat het seizoen begint heeft GOGO genoeg content van hun reisleiders, gasten en werknemers.

De content

Er zijn een aantal onderwerpen waarmee een merk de doelgroep kan ‘vermaken’ via Snachat.
1. Sneak preview – het laten zien van beelden, die nog nergens te zien zijn, zorgt ervoor dat de doelgroep nieuwsgierig wordt en zou een merk toevoegt aan hun lijst.
2. Kijkje achter de schermen – doordat de foto’s en video’s van korte duur en actueel zijn, is dit een goed middel op een kijkje achter de schermen te geven. Een video op een website is vaak achterhaald. Snapchat speelt goed in op het actuele.
3. Binding en interactie – om de volgers van een merk beter te leren kennen, kan er gevraagd worden op een snap terug te sturen. De Snapchat Q&A’s vliegen dan ook om je oren. Hierdoor heb je interactie met de doelgroep en zorg je ervoor dat de doelgroep zich gebonden voelt aan het merk.

Het effect

Als marketeer is het van belang dat je weet wat de ROI (return on investment) is van Snapchat. Op dit moment is dit nog niet erg gemakkelijk, maar er zijn een aantal manieren:
• Het aantal mensen dat jou heeft toegevoegd;
• Het aantal mensen dat jouw verhalen heeft bekeken;
• Het aantal mensen dat jouw snaps heeft geopend;
• Het aantal screenschots dat is genomen.
Op deze manier is te zien, welke invloed Snapchat heeft op het merk.

Door: Esmee Sollner

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply