2015, is het jaar van de geit volgens de Chinese astrologie. Zijn we dit jaar dan ook net zo creatief, rustig, hartstochtelijk en een beetje ongewoon op communicatiegebied als de geit? Volgens communicatieonline en untoldeurope geven communicatieprofessionals de volgende 10 trends aan voor 2015:
1. In 2015 staat de mens in veel van de voorspellingen centraal. De communicerende mens, die in de meeste gevallen gewoon een medewerker is. Trendwatchers zeggen dat 2015 het jaar wordt van de personality. Experts zeggen zelfs: “2015 wordt het jaar van de klant.”
2. De communicatie gaat aankomend jaar om vakmanschap en ervaring. Vakmanschap is het bestaansrecht van de communicatiemens. Krijgen we in 2015 dan meer te maken met strategie? Nee, strategie en uitvoering gaan hand in hand en moet voor 100 procent op orde zijn.
3. 2015 wordt het jaar van de integratie. Integratie van paid, owned, earned media. Bedrijven betalen voor diverse media, maar hebben deze media in hun bezit. In sommige gevallen hebben de bedrijven media-aandacht verdiend, omdat zij iets betekend hebben voor de maatschappij.
4. Aankomend jaar speelt ook accountability weer een grote rol. Volgens Betteke van Ruler zal accountability doorbreken in 2015.
5. De communicatiemanager zal in 2015 steeds meer een coach, facilitator en controleur van het gecommuniceerde zijn. Er wordt meer regie verwacht van de communicatiemanager.
6. 2015 wordt het jaar van de wendbaarheid oftewel agile. Normaal gesproken wordt er naar één vast project resultaat gestreefd en word hier niet van afgeweken. Bij agile projectmanagement wordt naar mate de tijd verstrijkt, het projectdoel bijgesteld om tot een beter en realistischer projectresultaat te komen. (Van Ruler)
7. Wereldwijd blijven (social) mediarelaties komend jaar een relevant instrument voor PR in alle sectoren. De PR reageert constant op de veranderende wensen van de consumenten.
8. Een relatie met je stakeholders in het buitenland wordt steeds belangrijker. Vaak vergeten bedrijven deze stakeholders, maar het is ook van belang om hier goede contacten mee te onderhouden.
9. Marketingcommunicatie blijft mensenwerk met hoge professionele normen en frisse ideeën. Stap af en toe uit de corporate mindset en wees meer mens om creatieve strategieën te ontwikkelen.
10. Let op de lokale verschillen in het PR vak. Als gevolg van de huidige politieke en economische situatie anticipeert de PR-industrie op komende moeilijke tijden
11. Men ziet wereldwijd steeds meer het belang in van PR. Op de lange termijn blijft vertrouwen opbouwen de belangrijkste factor