ComBlog

Waarom social media (waarschijnlijk) niet werken

By 16 maart 2015 One Comment

Makkelijk, gratis, interactief en iedereen doet er aan mee. Ook ik was overtuigd van de marketing Messias die social media heet. Tot ongeveer een maand geleden, toen de klik van mijn muis viel op een video van de Australische Marketeer Mark Ritson; “Why Social Media Is Mostly A Waste Of Time For Marketeers”. Met harde cijfers en feiten legt Ritson uit waarom.

De cijfers

De tien grootste consumer brands in Australië halen samen een totaal van 3 miljoen likers op Facebook. Heel wat, non? Maar zet dit eens tegenover een gezamenlijke klantengroep van 103 miljoen mensen. Dan is het maar 2,9%.

En dan hebben we het over mensen die ooit op ‘like’ hebben gedrukt. Dit betekent niet dat 2,9% actief betrokken is bij de pagina. Ook die aantallen telt Ritson, op één (figuurlijke) hand. Het komt neer op een schamele 39.000 mensen, ofwel 0,04% van de totale klantendoelgroep. Kennelijk is dit superdunne plakje van de sociale mediataart genoeg om ons enthousiasme te voeden. ‘Hwuh?’ zegt Ritson, ‘social media zijn overrated.’

Social media zijn sociaal 

En waarom werkt het dan niet? Het zit ‘m eigenlijk al in de naam. We hebben het over social media. Gebruikers gebruiken het voor sociale doeleinden. Bijvoorbeeld om in contact te komen en blijven met vrienden, familie, oude bekenden. Of het delen van interessante of grappige content. Kortom; gezelligheid. Grote bedrijven die ons theekransje komen overschreeuwen met commercialiteit zijn daarbij niet welkom.

De optie om bedrijven en pagina’s te liken gebruik ik – laat ik bij gebrek aan verder onderzoek voor mezelf spreken – om online imago te creëren of om deze brands een hart onder de riem te steken. Zo like ik bijvoorbeeld Hedon omdat ik dat cool vind, Sissy Boy omdat mijn vriendinnetje daar werkt en Jochem Myjer omdat het een goede kerel is. Voel ik mij verbonden met deze organisaties? Geenszins. De ‘likes’ waar iedereen altijd zo verzot op is, betekenen dan helemaal niets.

En nu?

Moeten wij, als ondernemers, marketeers in spe, social media dan maar opgeven? Terug naar de ouderwetse advertenties in het sufferdje? De straat op om te flyeren? Wat voor multi-million dollar brands in Australië geldt, geldt niet per se voor ‘s Neerlands MKB-er.

Dus hoog tijd dat COMNOW hier een ieniemienie onderzoekje aan wijdt! Wij treden ondernemersland in en gaan op zoek naar ervaring met social media. Stay tuned for more, binnenkort deel twee.

psst.. Bekijk de video van Ritson: https://www.youtube.com/watch?v=MBvCnsxtNsI

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Join the discussion One Comment

Leave a Reply