Tijdens het moment van schrijven ben ik lid van zo’n 14 actieve WhatsApp-groepen. Daarnaast voer ik gemiddeld zo’n acht gesprekken per dag voer met verschillende contacten. WhatsApp is bij mij haast niet meer weg te denken op het gebied van communicatie.
Digitale stylist
Bedrijven zien ook het belang van WhatsApp in en gebruiken dit medium ook naast de andere bekende sociale media kanalen. Zo is het tegenwoordig al mogelijk om via WhatsApp, gebruik te maken van een spreekuur bij de diëtist. En ben je benieuwd welke stropdas bij dat groene overhemd past? Stuur SuitSupply een WhatsAppje en ze geven je binnen no-time het juiste kledingadvies.
Laagdrempelig en persoonlijk
Je kunt dus wel stellen dat WhatsApp, naast een sociaal communicatiekanaal, ook een servicekanaal tussen een bedrijf en klant is geworden. Het laagdrempelige en persoonlijke contact wordt vaak als prettig ervaren. Ook zorgt de mogelijkheid om een foto te sturen ervoor dat de context van een situatie of klacht verduidelijkt wordt.
Juridische onduidelijkheid
Toch zitten er nog steeds wat lastige aspecten aan WhatsApp voor zakelijk gebruik. Consumenten verwachten een snelle reactietijd die soms niet te realiseren is. Daarnaast zijn er nog enige juridische onduidelijkheden over de commerciële mogelijkheden van WhatsApp. Het zakelijke gebruik van Whatsapp staat nog in de kinderschoenen en de verwachting is ook dat de lastige aspecten op den duur zullen verdwijnen.
Groei
Sterker nog, men verwacht een grote groei in het gebruik van WhatsApp als service kanaal. Het overgrote gedeelte van Nederland denkt zelfs dat Facebook Messenger het gaat verliezen van WhatsApp.
Tot nu toe gebruik ik WhatsApp alleen als persoonlijk communicatiekanaal, maar dit kan natuurlijk zo veranderen. Wie weet bestel ik mijn boodschappen over een jaar wel via WhatsApp. Nadat ik natuurlijk mijn diëtist een berichtje heb gestuurd…
Door: Matthijs Veenman