Trends

2016: het jaar van de Virtual Reality

By 19 november 2016 No Comments

Momenteel is het helemaal hot: Virtual Reality (VR). Deze trend maakt het mogelijk om met iedereen ter wereld een connectie te leggen. Afstand, tijd en ruimte spelen geen rol meer. Op deze manier opent VR deuren voor mensen die vanwege ziekte of ouderdom geen verre reizen meer kunnen maken. De reis komt als het ware naar deze mensen toe. Vanuit huis kan men genieten van de belevenis. Ook voor organisaties kan het interessant zijn om VR toe te passen.

De illusie van een 3D-beeld

2016 is het jaar van de VR. Maar wat is VR nou eigenlijk? VR schept de illusie dat je ergens anders bent. Door middel van een VR-bril ervaar je de illusie van een 3D-beeld: de bril toont voor elk oog een computerbeeld dat nét iets anders is. Bovendien registreert de bril bewegingen van jouw hoofd en past daar de beelden op aan. Dit resulteert in een 3D-wereld waar je vrij in kan rondkijken. Heb jij je al eens in een virtuele wereld gewaand?

In de praktijk

Een goed voorbeeld van een organisatie die VR toepast, is uitzendbureau Timing. Werkzoekenden en bedrijven kunnen sinds afgelopen zomer via VR met elkaar kennismaken, terwijl ze niet op dezelfde plaats aanwezig zijn. Timing geeft aan dat dit goed is voor de efficiëntie: VR verkort de sollicitatieprocedures en vergroot de kans op een goede match.

Een ander voorbeeld is de VR Experience-app van IKEA. Via deze app kun je een virtuele wandeling door jouw toekomstige IKEA keuken maken. Met behulp van een VR-bril kun je jouw keuken virtueel uitproberen. Verander bijvoorbeeld de kleur van je kast of ontdek of je keuken veilig genoeg is voor je peuter.

Afsluiten van het hier en nu

Dat VR voor zowel organisaties als voor de consument een meerwaarde vormt ten opzichte van traditionele media, mag duidelijk zijn. Het gevoel om daadwerkelijk ergens aanwezig te zijn, vergroot de emotionele impact. Een virtuele bril sluit je af van het hier en nu, en juist dat maakt dat VR zo’n grote impact heeft. Ben jij er klaar voor om VR toe te passen?

Door: Martine van het Ende

Author AIDA Communicatie

More posts by AIDA Communicatie

Leave a Reply