Kennis

De consument: een levend proefkonijn bij IKEA

By 18 november 2016 No Comments

Wanneer je door de IKEA loopt, word je constant in de gaten gehouden. De manier waarop je jezelf door de winkel manoeuvreert, vindt IKEA erg interessant. Je bent namelijk zijn levende informatiebron. Door de consument te bestuderen, weet IKEA hoe hij ervoor kan zorgen dat je met een product extra de winkel verlaat. Ben je benieuwd hoe de Zweedse meubelgigant dit doet? Hieronder staan een paar voorbeelden.

Links, rechts of toch rechtdoor?

Als jij nietsvermoedend door de winkel loopt, volg je waarschijnlijk de pijlen op de vloer. IKEA past regelmatig de pijlen aan. Deze veranderingen vallen niet echt op, maar zijn wel zo erg van invloed dat het jouw koopgedrag verandert. Door steeds kleine aanpassingen door te voeren, ziet IKEA welke route tot de meeste aankopen leidt.

Ka-tjingg!

Oh ja, voordat je blindelings de pijlen op de vloer gaat volgen, is het misschien ook leuk om te weten dat de pijlen stiekem wijzen naar de duurdere producten in het schap. Wij zijn van nature geneigd om automatisch pijlen te volgen in die richting. En dus lopen we in eerste instantie precies naar dat ene dure product in het schap. Goed bedacht, IKEA!

Wat aardi… slim van IKEA

Waarschijnlijk heb je je nog nooit afgevraagd waarom je meteen in het begin van de winkel al gratis potloden krijgt aangeboden. Nee, IKEA heeft niet per se een gulle bui. Daar zit een hele gedachte achter. De bedoeling is dat je een gevoel van commitment krijgt (IKEA biedt mij gratis potloden aan, nu ben ik hem ook iets verschuldigd). Consumenten waarderen de service van gratis potloden en zijn dus eerder geneigd om iets te kopen, omdat ze de meubelgigant zo mogen.

Sorry als je voortaan die Zweedse gehaktballetjes met vooroordelen opeet. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, niet waar?

Door: Stephanie Spijkerboer

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply