Kennis

Contentmarketing: maak mooie dingen

By 15 januari 2017 No Comments

Mooie dingen maken, in contact blijven met je volgers en op de lange termijn deze investering terugzien in de waarde van je bedrijf: dát is contentmarketing in het kort. In deze blog krijg je een indruk van wat deze trend inhoudt. Je hebt het ongetwijfeld al eens voorbij zien komen maar waarom is het zo belangrijk om in je achterhoofd te houden?

In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de manier waarop we met elkaar in contact kunnen komen. We hebben overal toegang tot het internet, we maken gebruik van sociale media en vrijwel iedereen heeft een smartphone. Als bedrijf kun je er voor kiezen om deze ontwikkeling te negeren of om er op in te spelen. Negeer je het, dan is het een aflopende zaak met jou en je bedrijf. Tv-commercials hebben steeds minder invloed door de komst van bijvoorbeeld Netflix en folders en posters worden genegeerd door de generatie die is opgegroeid met het internet. Een mooi voorbeeld is de Wehkamp. Tijdens de communicatiedag op Hogeschool Windesheim gaven ze inzicht in hoe ze waardevolle content voor hun publiek maken. Niet gedreven door sales maar door het verstrekken van nuttige tips aan hun online volgers. Deze gedachte is de kern van contentmarketing.

Vinden, binden én activeren

Bij contentmarketing kun je denken aan blogs, video’s en websites die zijn gevuld met waardevolle informatie. Doel: een publiek vinden, binden én activeren. In de constante stroom aan informatie die een persoon dagelijks over zich heen krijgt gestort, moet jouw stukje content iets toe te voegen hebben.

—————————————————————————
Publiek vs doelgroep
Veel communicatieplannen staan vol met omschrijvingen en vooroordelen over de groep mensen die ze willen bereiken. Binnen het vakgebied contentmarketing wordt niet van ‘doelgroep’ maar van ‘publiek’ gesproken. Je publiek is simpelweg iedereen die toegang heeft tot jouw content. Het gaat om interesse, niet om vooroordelen over wie je in de meest ideale situatie aan zou willen spreken. Ga mee met de ontwikkelingen en denk anders.
—————————————————————————

Contentmarketing is niet helemaal nieuw. Het eerste stukje contentmarketing werd rond 4200 voor christus ‘gepost’ als muurschildering in een grot. ‘6 Ways a spear can save you from a wild boar,’ over hoe je een mannetjesvarken te lijf gaat met een speer.

Dring binnen in de bubbel

Je content moet constant in beweging zijn om zo binnen te dringen in de ‘virtuele bubbel’ van je publiek. Je video of blog moet worden gedeeld, geliked en er moet op worden gereageerd. Het creëren van deze content is de grootste communicatie-uitdaging waar communicatieprofssionals voor staan. De belangrijkste voorwaarde om ervoor te zorgen dat je content in beweging blijft dat het relevant is voor je publiek.

Maak content waar om wordt gevraagd. Dat is de beste tip die ik je kan meegeven. Zet het verhaal van jouw bedrijf of organisatie op papier en hang hier terugkerende en herkenbare formats aan. Op die manier blijft je content in beweging en komt je publiek naar je toe. Het begin zal moeizaam zijn en je zult je afvragen waar je het allemaal voor doet. Geen zorgen: Het begin is altijd moeilijk.

Door: Serverino Kuné

Author AIDA Communicatie

More posts by AIDA Communicatie

Leave a Reply