Trends

Wat is jouw corporate story?

By 13 november 2016 No Comments

40% van de managers, 60% van het middenkader en maar liefst 90% van de werknemers heeft geen idee wat de missie en visie van hun organisatie is. Dat betekent dat negen van de tien werknemers wel voor een organisatie werkt, maar eigenlijk geen idee heeft waar zij voor staat. Dat zijn, als je het mij vraagt, schokkende cijfers. Hoe zorg je ervoor dat de hele organisatie op de hoogte is van de missie en visie?

Vertel het met een corporate story

Een op papier geschreven missie en visie zegt de werknemer waarschijnlijk niet zo veel. Probeer je bedrijfscultuur in een begrijpelijk en aantrekkelijk verhaal te zetten. Hiermee betrek je de werknemer bij de doelen en je toekomstvisie. De werknemers zullen daardoor meer feeling krijgen met je bedrijf.

Aan de slag!

Maar hoe pak je dat dan aan, zo’n corporate story schrijven? Als je onderstaande zes tips naleeft, heb jij binnen no time een goed verhaal op papier.

1 Begin met de waarom-vraag
Je verhaal moet beginnen met het bestaansrecht van je organisatie. Waarom zijn jullie op aarde? Welke waarden vind jullie belangrijk?

2 Stem je verhaal af op je onderneming
Wat je vertelt je in verhaal, zie je dat ook terug in het gedrag van je werknemers? Dit wekt vertrouwen bij de consument. ‘Daden zeggen meer dan woorden’, laten we maar zeggen.

3 Laat je verhaal binnenkomen
Probeer ook emotie toe te voegen in je verhaal. Mensen zijn gevoelig voor transformationele communicatie. Als dit lukt, zal je werknemer zich nog meer verbonden voelen.

4 Vertel bedrijfsverhalen
Als je aan jewerknemers verhalen vertelt over de organisatie zullen ze zich vroeg of laat meer verbonden gaan voelen. Je corporate story krijgt hierdoor meer kleur.

5 Laat de CEO het verhaal vertellen
Werknemers vinden het inspirerend als de leider het verhaal heeft geschreven. Het grote verhaal krijgt dan een persoonlijke tint en werknemers kijken hier positief naar.

6 Wat is jouw stip aan de horizon?
Vertel in je verhaal wat het doel van de organisatie is. Een gezamenlijk doel verbindt het management met de werknemers. Laat merken dat je zonder de inzet van je werknemers deze doelen niet kan bereiken.

Succes met het schrijven van jouw corporate story!

Door: Stephanie Spijkerboer

Author AIDA Communicatie

More posts by AIDA Communicatie

Leave a Reply