Kennis

Direct mail

By 24 oktober 2016 No Comments

Direct mail, welk bedrijf of organisatie gebruikt dit tegenwoordig niet om de omzet te verhogen en relaties met klanten te onderhouden? Maar hoe zorg je ervoor dat jouw direct mail er uit springt? Aangezien iedereen tegenwoordig zoveel e-mails binnenkrijgt, worden veel e-mails als ‘spam’ aangezien en worden ze niet meer geopend. Uit de Nationale E-mail Benchmark 2015 kwam naar voren dat bij een direct mail gemiddeld 35,54% van de mensen deze opent. De cijfers zijn te zien op Frankwatching. Wil jij zorgen dat zo veel mogelijk mensen jouw direct mail openen? Hieronder staan drie tips die jou al een stukje op weg helpen:

1. Gebruik een goede afzendernaam

Als eerst kijk je altijd naar de afzender van de e-mail, nog voordat je naar de onderwerpregel kijkt. Kies de naam van de organisatie hiervoor, zo is het meteen duidelijk van wie de e-mail afkomstig is. Probeer te voorkomen dat er een heel e-mailadres komt te staan! Probeer ook eens te experimenteren. Gebruik bijvoorbeeld een persoonlijke naam van een medewerker. Zo krijg je: naam medewerker – bedrijf X.

2. Schrijf een sterke onderwerpregel

De onderwerpregel van je direct mail is erg belangrijk. Hiermee maak je kort duidelijk waar het over gaat. Er zijn vijf verschillende vormen die je kunt aanhouden bij onderwerpregels:
– Nieuwskopregels: mededeling van feiten
– Belovende kopregels: bieden een oplossing aan de lezer
– Intrigerende kopregels: laat de lezer een klein raadsel oplossen
– Uitdagende kopregels: maakt de lezer nieuwsgierig
– Selecterende kopregels: spreken een bepaalde doelgroep direct aan

3. Zoek uit wat de beste verzenddag is voor jouw direct mail

Iedere direct mail heeft een bepaalde doelgroep en iedere doelgroep is op een ander moment bezig in zijn of haar inbox. Maar hoe kom je erachter wat het beste moment is bij jouw doelgroep? Hier kom je achter door het gewoon te testen.
In de Nationale E-mail Benchmark is te lezen dat dinsdag en donderdag de populairste dagen zijn om een nieuwsbrief te verzenden. Maar dan kun je gaan nadenken: valt mijn direct mail niet meer op als ik deze op een andere dag verstuur?

Door: Sanne Timmerman

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply