Kennis

Fondsenwerving: een vak apart

By 22 november 2016 No Comments

Er kan een enorm verschil zijn tussen de communicatie in goede doelenland en de communicatie van commerciële organisaties. De grootste redenen hiervoor zijn: Nederland houdt vast aan een strijkstok idee bij goede doelen, goede doelen vinden het lastig om jonge donateurs te bereiken en het imago is nog kwetsbaarder dan dat van een commercieel bedrijf.

Verkopen van emotie

Fondsenwerving draait voornamelijk om storytelling: het verkopen van emotie. Het doel van storytelling is om een groot onderwerp zo persoonlijk en intiem mogelijk te maken. Oftewel, een ver-van-m’n-bed show moet je slim, effectief en spraakmakend maken. Wat ik persoonlijk een prachtig voorbeeld vind, is de crossmediale campagne die is opgezet door Fight cancer. Hierin is ingespeeld op online en offline communicatie.

Fight from the bench

Toen de film The Fault in our Stars een enorme hit werd, heeft Fight Cancer zijn campagne ingehaakt op deze emoties. Het beroemde bankje waar één van de meest sprekende scènes plaatsvindt, het bankje aan de Leidse gracht, staat centraal in de fondsenwervende campagne van Fight from the bench.

De film The Fault in our Stars is een romantisch, aangrijpend verhaal dat gaat over twee jonge kankerpatiënten die elkaar bij een praatgroep ontmoeten en verliefd worden. De bedoeling van de campagne Fight from the Bench was om het publiek de mogelijkheid te geven de strijd te steunen via persoonlijke steun, eventueel verrijkt met een persoonlijke boodschap en niet alleen via donaties.

Jonge donateurs

Fight Cancer is een initiatief van het KWF, KWF naar mijn mening laten zien dat het zeker mogelijk is om als goed doel een jonge generatie aan te spreken. Het gebruik van de huidige trends, de combinatie van online met offline en vooral de optie van persoonlijke engagement in plaats van het vragen om een donatie maakt deze campagne zo sterk.

Door: Kelly Tijhuis

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply