ComInterviews

“Om het beste resultaat te bieden, moet je in jezelf blijven investeren!”

In de binnenstad van Kampen tref ik het monumentale pand waar Impuls Communicatie is gevestigd. Colin Pelleboer heeft hier sinds anderhalf jaar zijn onderkomen gevonden. Vanuit deze werkplek voorziet hij bedrijven van communicatieadvies, communicatiestrategieën en communicatiemiddelen. Naast het runnen van zijn eenmanszaak volgt Colin nog een opleiding en is hij één dag in de week docent aan het Deltion College in Zwolle. Hier geeft hij lessen in online communicatie en social media.

Colin en Communicatie
De 31-jarige Colin Pelleboer studeerde acht jaar geleden af op de opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim. Na zijn opleiding werd hij de manager van AIDA, wat destijds nog een soort ‘keuzevak’ was en geen minor of onderdeel van de major. Voordat Colin aan de slag ging met zijn eigen communicatiebureau, was hij werkzaam als marketeer bij Super de Boer, vervolgens als communicatiemedewerker bij een woningcoöperatie en daarna als merkadviseur bij WaterReijk Marketing. Tijdens zijn laatste baan als merkadviseur kreeg Colin steeds meer communicatievraagstukken van bedrijven om zich heen voorgelegd, waardoor de basis voor zijn eigen communicatiebureau werd gelegd.

Full-service communicatiebureau
Wat begonnen is met het schrijven van teksten en het maken van flyers is inmiddels uitgegroeid tot een full-service communicatiebureau. Dagelijks is Colin bezig met het geven van communicatieadvies, het inzetten van social media, het schrijven van (web)teksten en grafische vormgeving. De klanten van Impuls Communicatie zijn zeer divers, van makelaarskantoren tot bouwbedrijven. “Het is de kunst om mensen aan het denken te zetten. Waarom wil een klant een brochure? Is het niet beter om misschien wat met social media te doen? Mensen denken vaak in middelen, er wordt niet aan een strategie gedacht. Ik probeer de achterliggende gedachte te achterhalen, wat is het probleem en hoe kunnen we er voor zorgen dat we dat door middel van communicatie oplossen”, aldus de communicatieprofessional. Daarnaast heeft Colin een groot netwerk van partners waarmee hij samenwerkt. Hij heeft dan ook veel projecten lopen met grafische vormgevers, webontwikkelaars en fotografen.

colin

Colin Pelleboer, eigenaar Impuls Communicatie (www.impulscommunicatie.nl)

Voldoening halen uit het werk dat je doet
Een belangrijke drijfveer om aan het werkt te gaan, is voldoening voor Colin. “Voor een baas werken geeft toch een andere voldoening dan wanneer je voor jezelf werkt.” Colin ervaart dagelijks voldoening uit het werk dat hij doet. De dagen van Colin zien er wisselend uit en hetgeen hij doet verschilt per dag. Resultaat is een belangrijk onderdeel van voldoening. “Om het beste resultaat te bieden, moet je in jezelf blijven investeren”, geeft Colin als boodschap mee.

De trend ‘online’
In de afgelopen jaren was voor Colin de verschuiving van offline naar online een zeer grote trend. Ook binnen zijn communicatiebureau heeft hij deze verschuiving meegemaakt. Colin: “Waar ik vroeger vooral veel persberichten schreef, ben ik tegenwoordig erg druk met webteksten, SEO-teksten en content voor social media.” Hij verwacht dat deze trend voorlopig niet stopt. “Het offline gedeelte zal nooit helemaal verdwijnen, mensen willen namelijk altijd iets in hun handen kunnen hebben zoals een tijdschrift of een folder. Maar online is iets waar je als communicatiestudent echt weet van moet hebben, want daar ligt veel toekomst en veel werk”, aldus Colin.

Tip voor studenten: Maak de sprong in het diepe!
Colin adviseert communicatiestudenten om niet af te wachten, maar nu de sprong in het diepe te wagen. De opleiding Communicatie is voor Colin een hele goede basis geweest. “De opleiding leidt je breed op, wat fijn is. Je hebt een solide basis als je aan het werk gaat, maar je moet er wel voor zorgen dat je na je opleiding op je eigen benen kunt staan. Specialiseer je ergens in, zorg dat je een bepaald kunstje goed beheerst. Begin daar al vroeg mee. Ga vrijwilligerswerk doen en pak daar bijvoorbeeld de communicatie op. Kijk binnen je sportvereniging of je wat met communicatie kunt doen”, vertelt Colin enthousiast. “Of klop gewoon aan bij een bedrijf bij je in de buurt, bedrijven staan vaak open voor studenten die weet hebben van bijvoorbeeld Facebook of SEO. Wie weet verdien je er niets mee, maar de ervaring is essentieel voor later. Ook zal je ontdekken wat je leuk of niet leuk vindt. Tijdens deze studietijd kun je jezelf ergens in ontwikkelen, waardoor je beter wordt dan de rest.”

Door: Reinier Boerendans – Redactielid ComNow

Author AIDA Communicatie

More posts by AIDA Communicatie

Leave a Reply