ComBlog

Storytelling als tool voor Internal Branding

By 9 april 2015 No Comments

Aan het begin van mijn studie Communicatie, maakte ik kennis met de term ‘storytelling’. In de les hadden we het over verhalen… verhalen? Inderdaad! Maar storytelling gaat verder dan het vertellen van een leuk verhaal. Veel communicatieprofessionals weten niet precies waar ze storytelling voor in kunnen zetten. Ik zal jullie meenemen in een verhaal over storytelling en Internal Branding, want wat hebben deze twee met elkaar te maken?

Storywat?
Voor veel mensen is het nog niet helemaal duidelijk wat er met storytelling wordt bedoeld. Het gaat namelijk veel verder dan het vertellen van verhalen. Volgens de website Corporate Story is storytelling al eeuwenoud. Storytelling is namelijk de vorm waarin mensen van nature communiceren. Verhalen zijn daarom een krachtig middel om visie en doelstellingen uit te dragen naar relevante doelgroepen. Storytelling is dus een communicatiemiddel dat mensen bij een boodschap betrekt en drempels wegneemt. Laat dat nou nét het doel zijn van Internal Branding.

Internal Branding 2.0
Internal Branding is alles waar je als organisatie voor staat. Een vertaalslag van je visie. Je visie vertelt wat je als bedrijf doet, hoe je dit doet en voornamelijk waarom je dit doet. Bij de voorganger van Internal Branding 2.0 (Internal Branding 1.0) werden alle externe merkwaarden vertaald naar de medewerkers van de organisatie. De consument werd geconfronteerd met verleidelijke merkbeloften die voortkomen uit de wens van de merkbrouwers, maar deze merkbeloften worden niet door de medewerkers uitgedragen. Integendeel: medewerkers voelden zich niet verbonden met het merk of de organisatie.

Internal Branding 2.0 gaat verder. Internal Branding heeft meer impact wanneer het uitgaat van diepliggende gedragsvormen die bij de merkwaarden passen: het creëren van een soort mentaal platform in een organisatie waarin alle medewerkers zich herkennen. Een merkbelofte moet eerst intern worden bepaald en daarna extern worden uitgedragen, ook wel branding inside out genoemd.

Waarom storytelling?
Internal Branding en storytelling liggen dicht bij elkaar. Internal Branding is niet iets wat je zomaar van de ene op de andere dag in kunt zetten. Wanneer is Internal Branding dan wel inzetbaar? Voornamelijk in situaties waar grote veranderingen plaatsvinden, omdat het hier erg belangrijk is dat de interne visie, situatie en ambitie gedragen worden door alle medewerkers. Situaties waar Internal Branding inzetbaar is, zijn onder andere:

  • Reorganisaties, fusies en overnames
  • Merkpositionering
  • Reputatiemanagement
  • Visionair leiderschap (visie aanpassen aan de hand van ontwikkelingen binnen de organisatie of op de markt)

Maar welke toegevoegde waarde heeft storytelling bij Internal Branding? Met storytelling kun je naast komen tot een gezamenlijk identiteitsgevoel, ook een goede positionering bewerkstelligen in de dynamische wereld. Storytelling verlevendigt de interne en externe communicatie en zet boodschappen in een context. Maar bovenal creëer je met storytelling duurzame betrokkenheid met medewerkers. Daarnaast laat je teamleden écht kennis met elkaar maken en zorg je voor een open, participatief en respectvol communicatieklimaat waarin (organisatie)verhalen worden gedeeld en serieus worden genomen.

Omdat een verhaal ook moet blijven hangen en mijn blog al iets te veel zinnen bevat, zal ik in mijn volgende blog toe,- en uitlichten hoe je een (organisatie)verhaal kunt vormgeven. Zo weet je wanneer je verhaal kans van slagen heeft.

Door: Stéfanie Herstel – redactie ComNow

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply