ComNews

SXSW: YouTube for artists: een voorproefje

By 20 maart 2015 No Comments

Het mooiste van SXSW is natuurlijk dat je dingen te zien krijgt die nog niet voor iedereen toegankelijk zijn. YouTube Artist Tools was zo’n sessie waar je het gevoel krijgt deel te zijn van een groot geheim.

Voor artiesten is YouTube natuurlijk een geweldige plek om je muziek de wijde wereld in te krijgen. Maar niet elke artiest is de nieuwe PSY met Gangnam Style. Om er toch voor te zorgen dat je het maximale er uit haalt, krijg je vanaf nu hulp van YouTube.

YouTube Artists bestaat uit drie delen: Master de basics, Engage your fans en Music Insights. Ali Rivera en Erin Turner, beiden werkzaam bij YouTube kwamen een tipje van de sluier lichten

Master de basics en Engage your fans

In Master de basics wordt uitgelegd hoe je je video vindbaar maakt door goed te metadateren, hoe je songs kunt hypen met teasers en andere praktische tips. Je krijgt een pasklaar stappenplan om maximale exposure te creeëren voor je video’s. Het mooie van de tips is echter dat deze veelal ook toepasbaar zijn op niet-muziekcontent. Youtube gebruikt bijvoorbeeld informatie van Wikipedia en muzieksites om informatie over artiesten te vergaren. Het up to date houden van je wikipediapagina heeft dus een positieve invloed op je YouTube kanaal. Ook tipt YouTube over het regelmatig updaten van content. Ze geven aan wat een goede frequentie is en hoe je aan content kunt komen. En deel je content natuurlijk via verschillende social media voor maximaal bereik.

Music Insights

Met Music Insight begint het pas echt interessant te worden. Dit deel van Artist Tools wordt binnenkort gelanceerd. Het biedt een dashboard met een overzicht van de belangrijkste statistieken: wat zijn je best bekeken video’s en waar word je video het meest bekeken, in welk land en in welke steden. Handig bij het plannen van een tour.

Insights for artists

Al met al veelbelovend, maar heel veel wilde YouTube nog niet kwijt over deze nieuwe functie, dus we zijn benieuwd naar wat er uiteindelijk wordt opgeleverd.

Op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen, inspiratie en voor de fun van ‘interactive’, wonen Igor ter Halle en Louis Klomp SXSW (South by South West) bij in Austin TX. Op ComNow doen zij verslag van hun bezoek.

Author Louis Klomp

More posts by Louis Klomp

Leave a Reply